måndag 3 december 2012

Vackert väderfenomen

Vi tog en promenad upp till centrum på förmiddagen. Jag klädde på mig ordentligt enligt lager på lager principen och jag höll mig varm men det blev lite jobbigt att gå när man är påpälsad som en michelingubbe. Och när vi var inne i centrumet så höll jag på att förgås av värmen.

På väg hem när jag skulle ta några bilder upptäckte jag ett fint skådespel på himlen. Det såg ut som en regnbågen fast den stod rakt upp som en pelare. Det kallas Halo, ljusgård eller bifrost. Det uppstår när solen träffar iskristaller i atmosfären.  Jag har tidigare bara hört talas om och sett Haloringar runt solen.






Så här ska ett vinterlandskap se ut. Ren och fin snö och perfekt sparkföre.

1 kommentar:

  1. Superfina bilder, ljusskenet ser mäktigt ut! Och vinterbilden med sparkföre gör mig glad :D

    SvaraRadera