lördag 2 februari 2013

Gamla stan

Idag skulle vi åkt till Hässelby på 4-års kalas men det blev inställt på grund av sjukdom. Födelsedagsbarnet hade 39 graders feber så vi får fira henne en annan dag.

Eftersom vi helt plötsligt fick en dag ledig så åkte vi in till stan och gick en guidad tur i Gamla stan där temat var mord. Det var en liten grupp, fem vuxna och två barn. Guiden var bra och han berättade bl a om en historisk händelse som jag aldrig hade hört talas om, nämligen  Käpplingemorden  år 1389, däremot Stockholms blodbad år 1520 och mordet på Gustaf III år 1792 som han också berättade om känner jag mycket väl till.

För att smälta dessa hiskeliga händelser tog vi tunnelbanan till Skanstull och gick på konditori och fikade. Vi hade tur och Stefan lyckades få ett bord medan jag stod i kön för att köpa fika och fikabröd.

Vi har haft en riktigt trevlig dag och nu har vi ätit middag och klockan åtta ska vi titta på "Jag minns mitt 60.tal" med Berndt Egerbladh. I kväll handlar det om 1962 och programmet som är en repris från början av 90-talet sänds på fredagar.  Det blir en bra avslutning på en mycket trevlig dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar