fredag 17 maj 2013

Hård arbetsdag

Strax före nio i morse åkte vi i väg till lägenheten med mitt skrivbord bestående av två hurtsar alla lådor med innehåll samt skivan och ställde det på plats. När vi kom var hantverkarna där och hjälpte till att bära in grejerna.

Sedan åkte vi till IKEA för att köpa några smidigare bokhyllor och framför allt skulle vi ha ett högskåp till köket. Nu blev det bara bokhyllorna för vi insåg att vi behövde mäta lite mer exakt. Killen på köksavdelningen var inte speciellt serviceinriktad och pratade fort och forcerat. IKEA byter till en annan serie köksskåp som ej är kompatibla med de gamla som finns i lägenheten. Vi köpte också inredning och dörrar till den garderobsstomme som står i Stefans rum. De bokhyllor som vi köpte var fruktansvärt tunga och otympliga att bära men vi lyckades få dem till bilen och någon del tog vi på taket.

Även nu när vi kom till lägenheten tog hantverkarna över bärandet. Vi hade ändå lyckats få in delarna i hissen och upp på vårt våningsplan. Det som Stefan och jag med möda lyckats bära tog en av dem ensam och bar in i ett av rummen. Starka killar. Stefan och jag är nog lite för gamla för dylika strapatser.

Nu var klockan lite över ett och vi skulle till färg och tapetbutiken för att hämta våra tapeter men först stannade vi i Länna och åt lunch. Det blev hamburgare. När vi hämtat tapeterna åkte vi tillbaka till lägenheten med vårt lätta byte.

Hem till vårt hus och fikade i hammocken och sedan tillbaka till IKEA och nu köpte vi högskåp och några andra saker. Men jösses, högskåpet var snuskigt tungt och Stefan tyckte att vi skulle ta det på biltaket. Men jag ville inte ens försöka lyfta upp det så jag gav mig tusan på att det skulle in i bilen. Och det lyckades. Vi vinklade fram passagerarsätet fram så långt det gick och det gick bra, det var bara det att jag som körde inte hade just någon sikt åt höger. Stefan satt bakom mig och hade i uppdrag att hålla koll på trafiken till höger. Det gick bra, men tyvärr hade hantverkarna slutat för dagen så vi fick göra hela jobbet själva med att baxa in skåpet i ett av rummen. Men nu är det på plats och endast monteringen kvarstår.  Eftersom högskåpet här högt, 227 cm, måste det monteras stående. Ja, men det blir nästa pilsner.

Jag tog några bilder så man kan se hur arbetet framskrider. Vi är imponerade av hur effektivt de jobbar och de är duktiga och dessutom trevliga och hjälpsamma.


 Nya köksväggen

 Väggen från vardagsrummet och skjutdörren på plats.

Väl hemma igen fick vi en utsökt god middag och nu är det vila som gäller.




1 kommentar:

  1. Slit och släp, vi gamlingar är inte så starka som vi kanske inbillar oss :). Slit inte ihjäl er!

    SvaraRadera