torsdag 11 juli 2013

Kyrkobesök

I går regnade det mest hela dagen så vi höll oss hemma tills Anita ringde och undrade om vi hade lust att komma på fika hos dem. De hade Samuel hos sig och det är roligt att följa hans utveckling. I går var han riktigt energisk och satt inte stilla långa stunder.

Efter fikat gick vi hem för att göra oss redo att åka till Markuskyrkan i Björkhagen där det skulle vara framträdande med dikter av Nils Ferlin. Men först var det andakt men vi hörde inte så mycket av det för det var dåligt ljud. Jag satt och läste en informationsbroschyr om kyrkan som var intressant. Efter den korta andakten var det fika men vi avstod och jag tog lite bilder i stället.

Markuskyrkan är ritad av arkitekt Sigurd Lewerentz och invigdes 1960. Kyrkan har en annorlunda arkitektur och är väl värd ett besök.

Utanför kyrkan finns en slags fontän. Jag har försökt hitta information om den men inte hittat något.





När gick i genom hörsalen kunde jag inte låta bli att ta en bild av scenen. På den har jag stått några gånger och lett julgransplundringar ackompanjerad av Stefan på dragspel.


Scenen i hörsalen


Altaret

Spännande fönster som ger intryck av att det är helt öppet.

Del av klocktornet

En av klockorna. ringningen sker fortfarande manuellt.

Ett av ljusen har jag tänt för mamma.

Ja, så blev det dags för dikter av Nils Ferlin. Vi satte oss så att vi skulle kunna smyga iväg utan att störa för det var prästen själv som höll i recitationen. Men vi satt kvar trots att det ibland var lite svårt att höra vad han sa. Mellan dikterna spelade en pianist som var mycket bra och hon var den största behållningen.

När det hela var slut tog vi tunnelbanan tillbaks och jag passade på att från perrongen ta en bild på ett höghus i Björkhagens centrum. När det byggdes på 50-talet var det den högsta bostadsbyggnaden i Norden. 


16 våningar


1 kommentar:

  1. Visst är kyrkor tacksamma fotoobjekt! Och så finns det bänkar .....

    SvaraRadera