onsdag 31 juli 2013

Kyrkviken och nattcafé

Förmiddagen ägnade vi oss åt att flytta från Nyhammars Herrgård till ett hotell centralt i Ludvika. Det var inga problem att avboka resterande fem nätter. Nu bor vi på Best Western och det är billigare och har mer faciliteter som fri Wifi på rummet och vi kan hänga upp våra kläder vilket är skönt.

Det småregnade mest hela dagen men vi tog ändå en tur till Grängesberg och Kyrkviken. Kyrkviken är vår barndoms badplats och den väg som fanns när vi var barn var smal och från badet till samhället är det nästan bara uppförsbacke. När jag var i kanske åttaårsålders skulle pappa, mamma och jag åka till badet där Anita var men på något ställe kom pappa för långt ut på vägrenen när han skulle lämna plats för cyklister och vägrenen höll inte så bilen gled medför en sluttning och lade sig på sidan. Som tur var fanns det träd som tog emot och förhindrade att vi rullade vidare ner för sluttningen. Inga personskador och jag kommer i håg att jag stod på dörren på höger sida och pappa drog upp mig genom sidorutan på vänster sida. Och som vanligt när det hände något blev jag rätt hysterisk och där grundlade jag min rädsla för att åka bil.

Sedan en hel del år tillbaka finns en ny och lite bredare asfalterad väg till badet och jag har under de senaste åren när vi varit där velat se hur den gamla vägen ser ut med mina vuxenögon. Jag har inte nerver att åka bil där men i går tog vi en promenad från badet till utkanten av samhället.


 Gamla Kyrkviksvägen

Några hundra meter från badet och snart smalnar vägen av


Det tog oss en dryg timme att gå fram och tillbaka. Jag satte på Runkeeper och avståndet ena riktningen är 2,7 km och höjdskillnaden är 86 meter. Här cyklade vi oftast när vi var barn när vi inte åkte badbussen, hur den nu kunde köra på den smala vägen. 


På kvällen åt vi en god middag på hotellet och sedan tog vi en promenad till Ludvika Gammelgård där det var nattcafé med Annacari Jadling-Ohlsson och Stefan Ohlsson och de var såååååååååå bra. Hon hade en fantastisk närvaro på scen och programmet var varierat och mycket fina tolkningar av de visor och dikter som framfördes.



Stefan Ohlsson och Annacari Jadling-Ohlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar