måndag 26 augusti 2013

Heldag på Skansen

I går gick Taubedagen av stapeln på Skansen och vi hade anmält oss som volontärer så det var bara att bege sig dit till klockan 09:00 då det var samling inför dagen. Vädret var strålande så det blev en mycket fin dag med olika aktiviteter. Stefan var stationerad i Ordenshuset där det skulle vara ett seminarium om Taube som lutspelare. De som höll i seminariet var Maria Taube (Everts dotterdotter) och Ralf Sandberg som också är lärare på den gitarrkurs som Stefan går på arrangerad av Taubesällskapet. Det var en fantastiskt inspirerande man och han utstrålade genuin glädje och stolthet att få spela på dessa lutor.

 Eftersom jag inte hade något uppdrag förrän senare på eftermiddagen vid Sollidenscenen var jag med på seminariet och så var jag med på en gökottevandring där vi fick veta en del om fåglar genom ornitolog Henrik Waldenström och så Göran Gynne som ledde några allsånger under vandringen. När vi kom till berguvarna lyckades jag få en fin bild på en av berguvarna.


 Innan seminariet om Taube som lutspelare var Stefan ensam i Ordenshuset och där var hans uppgift att vakta lutorna. En luta var från 1700-talet och den andra fick Evert när han gifte sig med Astri 1925. Det är alltså dyrbara rariteter det handlar om.


 Ralf Sandberg spelandes på Everts luta från 1925


På Sollidenscenen började en konsert med flera bra artister lite senare på eftermiddagen. Mitt uppdrag före konserten var att dela ut ett litet frågeformulär "Kryss med "Evert Taube" där det gällde att para ihop kvinnonamn med rätt visa och så delade jag ut allsångshäften.

Det var mycket publik och som sagt många bra artister. Bosse Larsson som höll i Allsång på Skansen mellan 1974 - 1993 var inbjuden att leda allsången.


 Bosse Larsson erbjuder Carl-Anton mikrofonen

 Fullsatt


Några av artisterna, från vänster körledaren i Taubekören Linnéa Sallay, 
Bengan Jansson, Arja Saijonmaa och Göran Fristorp



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar