tisdag 29 oktober 2013

Bra fotomodell

Eftersom vi hade Laurin hos oss idag och jag håller på att träna på att ta bilder för att visa rörlighet så passade det bra att använda gossen som fotomodell.

På förmiddagen medan Stefan ännu var kvar hemma byggdes det med lego och framför allt torn vilket jag gillade eftersom höga torn har en benägenhet att falla. Jag satt beredd med kameran medan Stefan och Laurin höll på med legobygget.


Och visst faller det och rörelsen i bilden blir spontan. 


Vid tiotiden åkte Stefan till stan för att genomgå en dagkirurgi. Efter lunch gick Laurin och jag till en lekplats som han gillar men först ville jag att han skulle åka lite fram och tillbaks på gångvägen utanför oss så att jag skulle kunna få några bra rörliga bilder.

 Inte så bra tekniskt men jag tycker ändå att det är en härlig bild.

Ganska bra, rörelseoskärpa på objektet med skarp bakgrund.

 Här är inställningarna ändrade och bilden frusen i rörelsen.



På väg hem från lekplatsen.

Hemma blev det fika för mig och fruktstund för gossen och så plockade vi fram tågbanan och lekte med den ett tag innan det vi började läsa Bamsetidningar och Kalle Anka.

Stefan kom hem strax före sex och allt har gått bra. Nu ska han försöka ta det lite lugnt några dagar och i morgon blir det en lättare promenad. Jag ska fortsätta träna på rörlighet i bilder. I morgon kväll ska jag välja ut de bilder som jag ska mejla in till vår lärare. På fredag är det andra kurstillfället och förhoppningsvis en ny fotoläxa.

Det är så kul och nu börjar bli lite mer säker på att ändra inställningar för slutartider och ISO. 

1 kommentar:

  1. Kul med egen fotomodell! Gunghästbilderna illustrerar fint veckans läxa.

    SvaraRadera