fredag 25 oktober 2013

Fotokurs

Idag har Anita och jag börjat på en fotokurs på Fotografiska museet och det ska bli roligt att lära sig grunder i fotografering. Att ta bilder kan jag men det här med slutartider, bländare och andra inställningar kan jag ingenting om.

Kursen är bra men vi har fått en riktigt svår hemläxa. Vi ska fotografera rörelse och då ska vi laborera med slutartider. Det rörliga motivet ska frysas och vara tydligt medan bakgrunden ska bli oskarp och på en bild ska det rörliga motivet vara oskarpt och bakgrunden skarp. Jag har tagit massor med bilder där jag försöker få det rörliga motivet skarpt men inget blir bra, Det mesta blir suddigt.

Jag använder Stefans systemkamera och den har jag fotat en hel del med men då har jag kört på autoläge eller så har Stefan ställt in slutar-och bländartider.

Ja, det är bara att träna för det ska visst ge färdighet har någon klok person sagt.

Vi fick en bok och de kapitel som handlar om ISO och slutartider ska jag läsa och begrunda nu.

I morgon ska jag på stickkurs hela dagen.

1 kommentar:

  1. Kurserna avlöser varandra för dig, jag nöjer mig med fotokursen. Vi får väl ge oss ut på en liten expedition någon dag!!

    SvaraRadera