onsdag 8 januari 2014

Fotoutflykt till Odenplan

Sedan några dagar känner jag mig nästan helt kurant från min långdragna förkylning/influensa men jag har sedan vi kom hem från Krakow hållit mig inne. I går var jag ute några timmar. Vi hade Laurin hos oss och på eftermiddagen när det var uppehållsväder gick vi till en lekplats i närheten.

I dag har jag och Anita varit på stan. Vi kommer att bege oss ut på fotoexkursioner för att lära os behärska kamerorna ordentligt, speciellt jag som framför att har kört på automatik. Målet för dagen blev gamla kära Odenplan. Jag ville se hur arbetet fortskrider med arbetena för Citybanan.

När vi stod på trappan till Gustav Vasa kyrka hade vi sådan tur att de öppnade precis när vi var på väg att gå. Naturligtvis gick vi in i kyrkan som jag trots snart 50 år i Stockholm aldrig varit inne i. Kyrkan invigdes 1906 och är byggd i nybarock. Jag tycker att det är en mycket vacker kyrka och insidan var imponerande med dess rymd och den fina kupolen med vacker takmålning.

Inne i kyrkan berättade vaktmästaren mycket om kyrkan och hur de bl a har hanterat altaruppsatsen när de har utfört sprängningsarbetena för Citybanan. Framför altaruppsatsen, som är förankrad i något som ser ut som byggnadsställningar, har en tysk konstnär gjort ett enormt tygtryck som ger illusion av altare med altartavla. Vi fick veta att i februari kommer de att ta bort ställningarna och några småreparationer kommer att göras där det blivit några sprickor i ornament och statyer. 2016 när arbetena ska påbörjas med tunnelbana till Karolinska så är det dags igen att vidta åtgärder för att skydda altaruppsatsen.

Anita har lagt ut bilder på sin blogg så jag väljer andra motiv.

 Bilden tagen från kyrktrappan

 Takkupolen


Tygtryck föreställande altare

 Till höger om koret hade de byggt upp ett stall med krubba

 Predikstol i fantastiskt vacker marmor


1 kommentar:

  1. Så fin kyrkan är och finast är nog takkupolen. Lyckade bilder!

    SvaraRadera