onsdag 29 januari 2014

Stefanskyrkan och borttappad mudd

Vid tiotiden träffade jag Anita och vi begav oss in till stan för en fotopromenad. Idag klev vi av vid Rådmansgatan och gick mot Vanadislunden. Det är trakter som är helt outforskade för mig. Där ligger en kyrka som heter Stefanskyrkan och den såg gammal ut men den invigdes 1904 så den är alltså bara 110 år. Den skulle öppna kl 11.00 så vi gick upp på höjden och där finns en stor byggnad som såg ut som någon slags fort. Det visades sig att det är Stockholm Vatten som har den som vattenreservoar kanske.

 Stefanskyrkan

 Stefanskyrkan

 Stockholm Vattens byggnad

 Utsikt från kullen, i bakgrunden syns Gustav Vasa kyrka vid Odenplan


Flicka i aftonsol, rest 1955



Efter en dryg halvtimmes promenad i snålblåsten gick vi tillbaka till kyrkan som hade öppnat. Skönt att komma in och värma sig. Vi tog en del bilder och tände ljus för våra nära och kära som inte längre är med oss.




När vi skulle gå upptäckte jag att min ena pulsvärmare var borta. Jag kollade igenom väskan och så en tur igenom kyrkan igen men den fanns inte där. Jag tog då en snabb promenad tillbaka upp på höjden samma väg som vi gått tidigare, men inte ett spår av den. Jag måste ha tappat den när jag bytte vantar vid något tillfälle. Trist, men det är dock en världslig sak, men det är mina favoriter.

Efter en fika och macka på ett konditori på Odengatan tog vi tunnelbanan tillbaka hem. Jag har nu letat fram garn, mönster, stickor och pärlor så jag kan sticka en ny. I morgon ska jag köpa speciella nålar som jag behöver för att trä på pärlorna på garnet, sen är det bara att sticka på. Och då är det stickor 1,5 mm som gäller och 66 pärlvarv har jag räknat ut att det ska vara så det blir totalt 132 varv.

Alla tillbehör framme så när som på stickor och de nålar som jag ska köpa i morgon



2 kommentarer:

  1. Älskar bilden med alla hustaken, så läcker!

    SvaraRadera
  2. Så du är redan igång med att sticka en ny mudd! Jag har tittat på mina bilder från promenaden, det får bli ett inlägg i morgon - troligen rätt snarlikt ditt :)

    SvaraRadera