onsdag 12 mars 2014

På söder

Efter lunch träffade jag syrran och vi åkte in till stan. Jag ville gärna till Slussen för att dokumentera hur det ser ut för snart nog börjar ombyggnaden och det är väl frågan om jag kommer att få uppleva hur det kommer att se ut när det blir färdigt. Vi gick upp till Mosebacke och därifrån upp till Katarinahissen där det är fin utsikt över stan.

  Runda huset som syns mitt i bilden kommer 
att rivas inom en ganska så snar framtid.



 Södermalmstorg med Stadsmuseet


 Peter Myndhes backe med Maria Magdalena kyrkas torn

 Katarinahissen och dagen till ära flaggas det för Viktoria som har namnsdag idag,
 och jag tänker på mamma som hade Viktoria som andranamn


Anita som är väl hemmastad på söder tog mig på en mycket trevlig guidad tur på gator och gränder där jag aldrig varit förut och det var intressant och spännande. Kul att vara turist i sin egen stad och jag kommer att vandra där fler gånger.

 Litet fint hus på Nytorgsgatan

 Katarina Kyrka


Vid slutet på Mäster Mikaels gata finns Cornelisparken som jag länge velat besöka. Här finns en lite annorlunda staty föreställande Cornelis Vreeswijk.



Skeppsbron


Home sweet home

Det blev en fantastiskt härlig eftermiddag och det enda som saknades var en termos kaffe. Det hade varit perfekt att sitta på en av bänkarna i en av de många mysiga parkerna och bara titta på Stockholm och allt vatten. 

1 kommentar:

  1. En härlig promenad på Söder, kul att vara guide och visa några av mina pärlor! Många fina bilder du visar, kul med Home Sweet Home som sista bild!

    SvaraRadera