lördag 29 mars 2014

Stockholms näst äldsta park

I tisdags åkte Anita och jag på stan och kollade hur det såg ut i Humlegården (Stockholms näst äldsta park) nu när det börjar våras. Jag ville se scillorna på Floras kulle men de hade inte kommit så många som jag hade hoppats på men en hel del krokus fanns.

Humlegården anlades som kunglig trädgård av Johan III (men jag tror inte att han höll på med att gräva och plantera). Här odlade man bland annat humle, därav namnet. Humlegården har en rätt brokig historia och under en period under 1900-talet kallades parken Kexburken på grund av alla rån som skedde där.


Krokus och scilla


Här skymtar man Linnémonumentet framför Kungliga Biblioteket
 och Kungstornen i bakgrungen


Det finns många olika slags träd i Humlegården och nästa gång får jag ta med någon litteratur så jag kan få reda på vilka arter det är och det är lättare när det kommit löv på dem.

Ask

 En parklind som inte mår så bra

 Kungliga biblioteket


Anita fotar en märklig skapelse som heter Isobartema

1 kommentar:

  1. Dåligt med blommor men träd är också intressanta, som parklinden med en stor skada. Dags att besöka Humlan om några månader igen.

    SvaraRadera