fredag 9 maj 2014

Försvunna

Jag har under flera veckor följt ett ringduvepar som har byggt bo i ett träd bredvid vår port och sedan i mitten av april ruvat på två ägg. Jag har utmärkt koll från vårt köksfönster och jag har spanat på boet varje dag. Jag har sett att det är två ägg för vid ett tillfälle hade honan och hanen vakt(ruv)ombyte och jag sprang iväg efter kameran men hann inte innan det var klart.

När jag kom hem från Budapest/Wien fanns boet kvar och ruvning pågick fortfarande, fast jag tror faktiskt att äggen var kläckta men det är svårt att se när grönskan har kommit.

I onsdags upptäckte jag att trädet var borta!!! Man har tagit ner det för det stod väldigt nära husväggen. Men hur har det gått för ringduvefamiljen. Det känns sorgligt, där har dom hållit på och ruvat i flera veckor till ingen nytta alls.



 14 april


 26 april

 28 april




 7 maj

9 maj och nu har det planterats lite där trädet stod

Resterna av trädet där boet fanns

1 kommentar:

  1. Känns lite sorgligt att trädet med duvorna bo är borta!

    SvaraRadera