torsdag 29 maj 2014

USA-resan

Jag har inte skrivit på ett tag men nu kommer äntligen ett inlägg. Vi har varit på en helt fantastisk resa till USA med musiktema. Vi åkte hemifrån den 10 maj och var tillbaka den 19:e, och det har tagit tid att smälta alla intryck och att komma i rätt fas med sömnen.

Efter en lång resa över till USA landade vi i Chicago och där fick vi vänta några timmar på anslutningsflyg till New Orleans. Ganska så trötta sov vi gott på hotellet som låg på Bourbon Street i de franska kvarteren. Vi fick bra guidning i stan och vi fick även komma till de delar av New Orleans som blev hårt drabbad av stormen Katrina i augusti 2005.

Kvällsbild från gatuvimlet på Bourbon Street

Förutom att vi åkte buss så vandrade vi en del och även i de riktigt tjusiga områdena i stan gällde det att se sig för eftersom gatorna och trottoarerna var inte i bästa skick.

Inte speciellt promenadvänligt

Exempel på hus i det fina området

Efter det åkte vi till de svårt utsatta områdena där vattnet steg med ca tre meter och förstörde många hus. en del hus stod kvar men många var helt bortspolade av vattenmassorna. Det är inget område där man promenerar så det mesta fick vi beskåda från bussfönstret.

Bild från bussfönstret

Skådisen Brad Pitt har satsat pengar för att hjälpa till med återuppbyggnaden av nya hus i området och då byggs de på pelare för att stå emot vattenmassor om en ny katastrof slår till mot området.

Nya hus finansierade av Brad Pitt

Tillbaka till de centrala delarna av New Orleans där det vimlade av musikgrupper som spelade riktigt fin jazz.

Härlig musik på gatorna

Efter några dagar fortsatte vi vår färd med buss till Natchez där Jerry Lee Lewis växte upp. Hans syster som bor kvar med sin man visade oss hemmet som hon gjort till ett museum. Jerry själv lever och han är fortfarande aktiv men bor på annat ställe och han vill bara uppträda inför större publik.

Innan vi kom dit gjorde vi en båttur i sumpmarkerna på Mississippifloden där det finns gott om alligatorer. Dessa små raringarna matade vi med marshmallows vilket de var mycket förtjusta i.

Inga djur att leka med

Fina fåglar fanns också

Entrén till Jerry Lee Lewis barndomshem

Vi fick under resan se otroligt mycket och vi träffade flera av de stora musikerna, en del tog emot oss i sina hem och var mycket gästfria och bjöd på fika och hembakat fikabröd.

En eftermiddag tillbringade vi på Elvis Presleys Graceland som är ett stort museum. Förutom huset fanns hans flygplan, ett bilmuseum med de mest fantastiska bilar, museum med kläder och så naturligtvis oändligt antal souvenirbutiker med skivor och massor med övrigt krimskrams.

Själva huset Graceland var fint och jag hade nog förväntat mig att det skulle vara väldigt pråligt men de flesta rummen var smakfulla medan några var lite överdrivna. Men det var väl värt ett besök.

På detta piano i huset spelade Elvis kvällen innan han dog

Vi fick också besöka några inspelningsstudios och här är vi på RCAs studio B där många stora artister gjort sina skivor.

Här spelar Stefan på den flygel som stod i B studion och denna flygel
har Elvis spelat på många gånger.

En person som vi fick träffa var Johnny Cash lillebror Tommy som berättade om sin familj och främst om Johnny. Tommy själv är också musiker och har gjort en del skivor. Han sjöng och spelade gitarr för oss och han är lite lik sin bror och hans röst låter också som Johnnys fast inte lika grov och skrovlig. Han var en riktigt trevlig person och det var roligt att träffa och få prata med honom.

Tommy Cash och jag

Det här är bara en ytterst liten del av våra upplevelser i New Orleans, Memphis och Nashville. Vi kom hem den 19:e och det kommer att ta tid att smälta alla upplevelser. Jag hade tagit 1164 bilder med kameran och en del med mobilen. De 1164 bilderna är nu reducerade till 700 st. Förutom mina bilder så har Stefan också några hundra.