måndag 28 juli 2014

Semestervecka på Fogdö

I går eftermiddag kom vi hem från en semestervecka på Fogdö där vi varit tillsammans med Stefans bror och svägerska, deras barn och barnbarn, en samling på 13 personer varav en lite tjej på 11 månader. Vi hade en skön vecka men med så många personer blir det stundtals lite rörigt. Det är en massa olika viljor men på det hela taget så fungerade det bra.

Precis som alla andra här i landet har vi haft det otroligt varmt och att huset som vi hyrde hade en pool var en välsignelse.



De tre första dagarna gjorde vi några utflykter i lite olika konstellationer. Första dagen tog jag med hela gänget till Selaön där mamma växte upp och första stoppet blev Åsa gravfält som ligger mycket vackert och är från järnåldern. Sedan åkte vi till Överselö kyrka där mormor, morfar och deras yngsta dotter ligger begravda. Mormor och morfar som dog 1939 resp 1940 har ingen gravsten men Ainas lilla gravsten finns kvar. Hon dog i leukemi när hon var 10 år och året var 1936. Tyvärr var kyrkan stängd så vi fick nöja oss med att se den utifrån men kyrkan dateras till 1200-talet.


 Lilla Aina 10 år står det på gravstenen som behöver fräschas upp


Överselö kyrka


Dagen efter åkte vi till Gripsholms slott och inne i slottet var det svalt och skönt.

 Undrar just vad de önskar

Mariefred

På onsdag åkte Stefan, hans bror och ett av hans barnbarn och jag till Sparreholm där vi besökte ett nostalgimuseum och ett bilmuseum. 


 Barnvagn kompletterade med avtagbara medar. En liknande fick jag åka i när jag var liten

Bil från början av 1900-talet


Resten av veckan stannade vi vid huset och poolen och de enda utfärderna var för att handla mat. Från huset var det ca 300 meter till den lilla privata badplatsen som vi hade tillgång till och jag var där en gång men där blev det inget bad för mig. Det var för kallt, bara ca 21 grader och dessutom var vattnet lite grumsigt.


 Ganska så fint

Stefan tar sig en simtur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar